Anna en haar knuffel.
Deze week gingen we van start met een nieuw thema 'Anna en haar knuffel'.
Wat zetten we in de focus:
- kennismaken/herhalen van de begrippen op en onder
- kennismaken/herhalen van de hoeveelheid één (en meer)
- Opdrachten verwerken en hier gepast op reageren
- verbondenheid ervaren van onze knuffel, leeftijdsgenootjes, ...
- en ook de kleur blauw staat verder in de focus.
Bij de start van een nieuw thema vertrekken we natuurlijk van het themaverhaal.
We namen onze knuffel op schoot en luisterden naar het verhaal.
Tijdens de beeldende activiteiten knutselen we een bedje voor onze knuffel. Het eerste wat we deden was onze doos schilderen. Volgende week zullen we onze doos dan nog verder versieren.
Een nieuw thema vraagt natuurlijk om nieuwe woordenschat.
We gaan op zoek naar de woordenschatjes voor in onze woordenschatkist.
Later op de week speelden we met de woordenschatkaartjes het spel mix en koppel.
Iedereen krijgt een kaartje. We stappen rond in de klas tijdens het themalied. Wanneer het liedje gedaan is gaan we bij het vriendje staan met hetzelfde kaartje.
Tijdens de onthaalpelletjes deze week oefenden we de begrippen op en onder in.
We mochten OP de stoel gaan staan en er af springen.
Stappen OP de bank.
Leg je knuffel OP of ONDER de bank.
In de zelfstandige hoekjes gingen we aan de slag met blauwe plasticine omdat we de kleur blauw in de focus zetten.
In de bouwhoek, bouwden we bedjes voor onze knuffels.
Ons themalied dat we leerde gaat als volgt:
Beertje is mijn lieveling, mijn zachte speelgoedding
Hier de stoel (bank/hoofd/voet en kijk eens aan, waar beer gaat staan.
En dan moesten we kijken naar de juf om te zien waar we onze knuffel moesten plaatsen. Nadien gingen we dat ook verwoorden. Mijn knuffel staat OP mijn hoofd.
Dit thema staat ook de hoeveelheid één/ cijfer één in de focus. Samen met juf Tiffany moesten we het juiste aantal beertje in het potje plaatsen. Wie kan de hoeveelheid één, twee, drie, ... op het zicht herkennen?
Tijdens onze godsdienstmomenten luisterden we naar het verhaal Snuffel kwijt. Lotte geraakt haar knuffel (Snuffel) kwijt net zoals Anna. Volgende week zullen we dit koppelen aan het Bijbelverhaal van het verloren schaap.
We maakten ook onze eerste kleefpuzzel van een prent uit het verhaal.
De week afsluiten deden we op vrijdag met de strapdag. We mochten een extra rondje fietsen op de speelplaats en in de namiddag keken we naar de fietsparade van de lagere school.
Fijn weekend en tot maandag!
Reacties
Een reactie posten